Dit artikel hoort bij: InZicht Oktober 2019

Fotoserie Dutch Design Week: Embassy of Safety

Embassy of Safety

Op het Ketelhuisplein in Eindhoven was tijdens de gehele Dutch Design Week (19 t/m 27 oktober) een speciale 'Embassy of Safety' geopend. Bezoekers kunnen hier op de tentoonstelling zien hoe designers omgaan met veiligheidsvraagstukken uit de praktijk. Bekijk onderstaande foto's om te zien welke creatieve oplossingen zijn bedacht. 

Burgemeester en designer

Burgemeester meets Designer

Speciaal voor de Dutch Design Week zijn burgemeesters aan designers gekoppeld. De designers zijn aan de slag gegaan met lastige vraagstukken uit verschillende gemeenten. Op deze foto staan designer Daan Wubben en Jan Boelhouwer, burgemeester van Gilze-Rijen. Het vraagstuk: Hoe krijgen we ondermijning beter zichtbaar?

Drugsklok

Klokkenluiders

Om die vraag te beantwoorden bedacht designer Daan Wubben een speciale klok die overal in de stad opgehangen kan worden. Er is geen tijd op af te lezen, maar wel hoeveel drugslaboratoria of wietkwekerijen er dit jaar in de gemeente opgerold zijn. De gedachte erachter is om de inwoners duidelijk te maken hoeveel ondermijnende criminaliteit voorkomt.

We slikken het niet langer

"Wij slikken het niet meer"

"Wij slikken het niet meer." Met die boodschap proberen agenten duidelijk te maken dat ze het zat zijn om de criminaliteit rondom drugsproductie en drugshandel aan te pakken, terwijl drugsgebruik ondertussen 'gewoon' gedoogd wordt. Met deze actie willen ze het drugsgebruikende Nederlandse (uitgaans)publiek duidelijk maken wat hun rol is in het in stand houden van de drugscriminaliteit.

Duif

Animal Task Force

Hoe kan je op een andere manier data verzamelen vanuit een woonwijk? Vaak willen bewoners wel melden, maar ervaren ze toch een drempel. Volgens Lucas Zoutendijk zouden dieren een uitkomst kunnen bieden. Met zijn Animal Task Force rust hij veelvoorkomende (huis)dieren uit met sensoren om bijvoorbeeld warmte of bepaalde geurreceptoren te ontvangen. Deze duif is daar een voorbeeld van.

Bijsluiter

De Bijsluiter

Wijkagent Joost-Jelmer Kasper gaat graag 'in vredestijd' met kwetsbare mensen uit zijn wijk om tafel. Door in zo'n goede periode samen een 'bijsluiter' te maken, weet een agent beter hoe hij op iemand kan reageren als het even niet zo goed gaat. Mocht iemand in een psychose terechtkomen, of waanideeën hebben, dan weet een agent door de bijsluiter beter hoe hij met zo iemand om kan/moet gaan. Want dat is samen met die persoon al tijdens het maken van de bijsluiter doorgesproken.

Heilige Boontjes

Heilige Boontjes

Jongeren met een crimineel verleden die uit de gevangenis komen, hebben moeite met een baan vinden. Door ze als barista aan het werk te zetten worden hun kansen vergroot. In 2015 werd de eerste winkel geopend in Rotterdam. Heilige Boontjes is bedacht door agent Marco den Dunnen en jongerenwerker Rodney van den Hengel.

Kleding

HEDONE

Handel geen drugs, maar handel in iets anders. Dat is de gedachte achter kledingmerk HEDONE. Volgens politieman Marco den Dunnen (rechts op de foto) weten jongeren prima hoe ze iets moeten verkopen. In plaats van dat ze dat met drugs doen, wil Den Dunnen dat ze hun talent inzetten voor iets waar geen bloed aan kleeft; de verkoop van kleding.

Xtacy ruiken

Xtacy

Hoe ruikt drugsafval? Daarvoor is een speciaal geurtje ontwikkeld. Op de Dutch Design Week staat dit parfum, Xtacy genaamd, waar mensen het kunnen ruiken. 'Anijs' is een veel gehoorde geuromschrijving. Het is de bedoeling dat mensen, wanneer ze deze geur ruiken in het buitengebied, een melding maken bij de politie.

Buurtbewoners

Buurtbewoners

Ook buurtbewoners kunnen actief meedenken in de strijd tegen ondermijning. Enkele voorbeelden daarvan waren ook te zien op de Dutch Design Week. Zo heeft het collectief We are Rebels samengewerkt met de gemeente Maastricht.

Amsterdam

Lezingen

Ook waren er diverse lezingen, van onder meer Tanja Jadnanansing. Zij is stadsdeelvoorzitter in Amsterdam Zuid-Oost en vertelde onder meer hoe de dialoog aangaan helpt bij het vinden van oplossingen rondom ondermijning. "Er is een grote groep mensen die aangesproken moet worden, maar die ook aangesproken wil worden! Het veiligheidsprobleem los je alleen op als je iedereen betrekt", aldus Jadnanansing. Zo viel haar het ondernemerschap van de buurtjongens op (het 'hosselen'). Volgens haar kunnen die kwaliteiten ook voor een goede zaak ingezet worden.