Tekst Marcia van Oers
Foto Marcia van Oers

Jacco, hulpofficier van justitie, Koninklijke Marechaussee (KMar)

'Tijdens zo'n hoogste staat van paraatheid is het echt alle hens aan dek'

Met dagelijks meer dan 200.000 reizigers en jaarlijks 63 miljoen reisbewegingen is Schiphol haast een stad. Het grote verschil is dat de politietaak hier in handen van de KMar ligt. Criminaliteit komt in grote hoeveelheid voorbij: van gestolen broodjes tot geweld en drugszaken. “Beslissingen nemen we snel,” vertelt adjudant Jacco, hulpofficier van justitie van de KMar.

“Als vliegtuigen vanwege geweldpleging of overlast aan boord onverwachts op Schiphol moeten landen, starten wij een onderzoek. Met tijdsdruk, want Schiphol wil die vliegtuigen zo snel mogelijk door laten gaan. Vanwege de complexiteit van strafbare feiten aan boord van een vliegtuig, is de afspraak met het OM dat de hulpofficier meteen ter plaatse gaat. Daar aangekomen zijn er altijd mensen in paniek. Als leidinggevende stuur ik collega’s aan om de verdachte aan te houden en getuigenverklaringen bij de passagiers af te nemen. Meestal gaan wij in gesprek met de piloot en de passagiers. Een overlijden in het vliegtuig betekent dat wij een misdrijf moeten uitsluiten.
Dan gaan we na wat diegene heeft gegeten en met wie er contact is geweest.”

“Elke dag komen er via de meldkamer meldingen binnen waarop de Marechaussee acteert. Ik toets alle strafrechtelijke procedures in eerste aanleg. Zijn de aanhoudingen en inbeslagnames rechtmatig en bewandelen we de juiste juridische wegen? Verder schakel ik met ZSM en de officier die vanuit daar het onderzoek leidt. Ook verzorg ik de voorgeleiding van de verdachte.”

“Na ‘Barcelona’ en ‘Brussel’ melden omstanders verdachte situaties sneller. Elke melding nemen we serieus. Pas als we onderzoek hebben gedaan en meer informatie hebben, kunnen we weer afschalen. Wordt er een specifiek doelwit benoemd? Dan is de verantwoordelijkheid extra hoog. Tijdens zo’n hoogste staat van paraatheid is het echt alle hens aan dek.”

“Van de 60.000 medewerkers die Schiphol heeft, zijn er 1800 werkzaam vanuit de KMar. Grensbewaking in de vorm van paspoortcontrole is de meest zichtbare taak. Maar ook noodhulp, Gewapende Beveiliging Burgerluchtvaart, VIP-beveiliging, grenspolitietaak, recherche, verkeersincidenten en aanpak van drugssmokkel zijn van immens belang. Voor en na de grens.”