Tekst Rubina Tjon a Sam
Foto Tooya Igarashi

Politieagent Marco den Dunnen is één van de breinen achter koffiemerk Heilige Boontjes waar onder meer ex-gedetineerden en jongeren met problemen werken, om op het rechte pad te blijven. Naast de boontjes is er inmiddels een grandcafé in een voormalig politiebureau in Rotterdam, hebben diverse grote partijen koffieautomaten staan van het merk en roemt minister president Mark Rutte hun aanpak. Niet gek dat de creatieve geesten achter Heilige Boontjes broedden op uitbreiding. Die kwam er: een kledinglijn.

“Vroeger had je United Colors of Benetton,” vertelt Marco. “Dat waren mooie shirts, mét een boodschap. Wie ze droeg, stond open voor diversiteit. Dat willen we met Hedone (spreek uit: Heedoon) ook; mooie kleding produceren met een boodschap.”

De politieman kwam op het idee terwijl hij in Rotterdam-West verschillende jeugdgroepen in kaart bracht. Jongeren die vaak schulden hadden en wier ouders moeilijk rondkwamen. “Maar die wel dure merkkleding droegen, zoals een jas van een paar honderd euro. Je vraagt je dan af hoe ze aan die kleding komen.”

Den Dunnens beeld werd steeds scherper: Een groep jonge jongens uit de onderklasse van de samenleving, die rijk willen worden en dat het snelst willen realiseren door te dealen. En van het geld kochten ze vervolgens mooie kleding.

De kleding is vaak wel eerlijk verkregen. Den Dunnen: “Ze kopen het in de winkel, dat geeft status. Je loopt met het tasje van de winkel en je post het bonnetje op social media gepost, om te showen.” Die hele gedragswijze bracht hem bij Hedone. “Er zijn verschillende merken die status als boodschap afgeven onder die groep. Jassen of schoenen moeten van een bepaald merk zijn. Dus, zou het niet tof zijn om een modemerk neer te zetten dat ethiek uitstraalt? Waarmee de consument een tegengeluid laat horen; door Hedone te dragen laat je zien dat je geen onderdeel wil zijn van het snelle (drugs) leven.”

Makkelijker gezegd dan gedaan. Samen met Ishan Ahmadali, beleidsmedewerker van het Functioneel Parket, is Den Dunnen gaan schrijven. Vervolgens haakte een jonge ontwerper aan en een enthousiaste ondernemer, maar die haakten ook weer af. Ondernemer Ward Nicolaas sloot aan. Met zijn creatieve bureau “Friends for brands” hielp Ward met het verder ontwikkelen van Hedone. Uren hebben ze gewerkt, de lijn is er. Maar nu moeten de fondsen worden aangeschreven, want kleding produceren kost geld. En daar lopen de enthousiastelingen tegen een muur op. “Investeerders zijn vooral gericht op succes. Dat zagen we bij Heilige Boontjes ook: wij hadden het idee, niemand wilde investeren. Nu we succesvol zijn staan de grote klanten daar in de rij.”

Hij vindt het vermoeiend, maar zet door. Vooral omdat hij in de kledinglijn gelooft. “Ik hoop dat we in de toekomst verschillende collecties kunnen lanceren. Nu zijn het nog t-shirts , truien en sweatpants. Maar wat dacht je van jurkjes? Of een mooie hoofddoek? Of een lijn waarin je andere culturen terugziet; iets met een Afrikaanse print of zo. The sky is the limit. Maar ik ben gelukkig als mensen het willen hebben en kiezen voor Hedone, om een tegengeluid te laten horen. Hedone draag je niet als je de drugscriminaliteit een positief hart toedraagt, of wanneer het je koud laat dat jouw grammetje coke levens verwoest. Je zegt: ‘Ik ben tegen de wereld die drugs in stand houdt en de levens die het –op elk level- verwoest’. Hoe tof zou het zijn als die boodschap door heel Nederland wordt uitgedragen?”

Den Dunnen lacht: “Eerst die kleding maar eens bij de Bijenkorf in de schappen zien te krijgen.”

Interesse? Hedone is verkrijgbaar via de webshop.