Tekst Pieter Vermaas
Foto Politie

Onder de nodige mediabelangstelling zette Amsterdam hem in februari voor het eerst in. Daarna volgen ook alle andere politieregio’s. De ‘rollentestbank’, een handhavingsmiddel dat test of een fatbike of elektrische fiets illegaal is uitgerust. Daarvan is sprake als de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur, of als deze tweewielers een gashendel hebben waarmee ze harder gaan dan 6 kilometer per uur zonder te trappen. Een foute vette fiets is goed voor een vette bon. Wie zijn fatbike of elektrische fiets illegaal heeft aangepast, mag als hij gesnapt wordt een boete van 290 euro aftikken.

Bij parket CVOM zijn ze blij met de komst van de rollentestbank, zeggen Miriam Sessink en Salima Bouchnafa, respectievelijk beleidsadviseur en juridisch beoordelaar van het verkeersparket in Nederland. “Want menige fatbike en elektrische fiets gaat te hard, wat zorgt voor onveilige situaties en ongelukken. 2022 kende het hoogste aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers in 27 jaar. Volgens CBS-cijfers kwamen dat jaar 291 fietsers in het verkeer om het leven. Er volgde al snel een roep om meer handhaving. Met de rollentestbank kan nu makkelijker en meer worden gehandhaafd, wat de pakkans vergroot.”

Dit mobiele meetapparaat kan ook brommers, snorfietsen en pedelecs testen op snelheid en vermogen. Wie zich met een fatbike niet houdt aan de regels rond trapondersteuning en het gashendelgebruik, overtreedt daarmee artikel 32 van de Wegenverkeerswet 1994, waarvan de kern is dat het verboden is: ‘een niet goedgekeurd voertuig te gebruiken of op de weg te laten staan’. Behalve een boete, krijgt de overtreder ook een waarschuwing: bij een tweede overtreding volgt inbeslagname van de opgevoerde tweewieler.