Tekst Jochem Davidse
Foto De Graafschap Media
Een voetbalclub als opsporingsmiddel: De Graafschap had de primeur. De thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht van vrijdag 2 april stond volledig in het teken van de onopgeloste moord op baby Sem Vijverberg, het pasgeboren jongetje dat in januari 2006 levenloos werd aangetroffen in een dichtgevroren vijver in Doetinchem, en dat werd vernoemd naar het stadion waar de ‘Superboeren’ hun thuiswedstrijden spelen: De Vijverberg. Sem bleek door geweld om het leven te zijn gekomen, maar een dader werd nooit gevonden. Door deze unieke samenwerking, die deel uitmaakt van een groter publiciteitsoffensief, hopen politie en voetbalclub vijftien jaar na dato alsnog een doorbraak te forceren in de cold case.
De Graafschap-directeur Hans Martijn Ostendorp: “Toen de politie zich met het voorstel bij ons meldde was mijn eerste reactie terughoudend. Welke voetbalclub wil er nou geassocieerd worden met een kindermoord? Maar die gedachte was van korte duur. Bij De Graafschap draait het om veel meer dan alleen voetbal en als club hebben wij een enorm bereik in de regio, in alle lagen van de bevolking. Hoe mooi is het als we daarmee kunnen bijdragen aan de oplossing van zo’n afschuwelijk misdrijf? Iedereen was enthousiast, zowel binnen als buiten club. Niet in de laatste plaats de spelers, van wie er veel zelf jonge kinderen hebben. Die betrokkenheid was hartverwarmend, en ook de samenwerking met de politie is uitstekend bevallen. Volgens mij hebben we flink kunnen bijdragen aan de publiciteit rondom deze zaak. Ik kan mij goed voorstellen dat de politie in de toekomst vaker de hulp inschakelt van betaald voetbalclubs.”