Tekst Steven Beek

Hoe leer je een kind dat het de baas is over het eigen lichaam? En hoe help je slachtoffers en hun omgeving om seksuele uitbuiting eerder te melden? Voor No Minor Thing, een ontwerpwedstrijd van het OM en het Ministerie van Justitie en Veiligheid, kwamen designbureaus met innovatieve ideeën.

“Seksuele uitbuiting van minderjarigen is een schrijnend probleem in Nederland,” zegt Machteld Barchjansen, programmaleider van samenwerkingsverband en ontmoetingsplaats OMspaces. “Bovendien is het een probleem waarvan we weten dat het vele malen groter is dan we in cijfers hebben kunnen vastleggen.” Daarom daagde zij samen met internationaal ontwerpplatform What Design Can Do zeventien designbureaus uit om met oplossingen te komen voor seksuele uitbuiting van minderjarigen in Nederland. In november werden zeventien uitgewerkte voorstellen gepresenteerd aan het OM en het ministerie. Nu wordt er gewerkt aan financiering. Barchjansen: “Het is eigenlijk een totaalpakket aan verschillende beïnvloedingsmogelijkheden en oplossingen, die we het liefst allemaal willen realiseren. Ik verwacht dat in 2019 zeker 3 projecten worden opgestart, op de langere termijn mogelijk meer.”

Vijf van de meest opvallende ontwerpvoorstellen worden hier uitgelicht. Kijk op de website van No Minor Thing om deze en andere voorstellen uitgebreid te bekijken.

No place for sex trafficking
What The Studio

Horecabedrijven faciliteren - vaak onbewust - seksuele uitbuiting van minderjarigen. No Place for Sex Trafficking is een online platform waarmee taxichauffeurs en werknemers van hotels en bars met interactieve trainingen kunnen leren hoe ze seksuele uitbuiting kunnen herkennen. Als het personeel de cursus heeft volbracht krijgt het bedrijf een certificaat en voorlichtingsmateriaal voor klanten.

Every-Body
Manon van Hoeckel en Nicky Liebregts

Als pubermeisje verandert je lichaam, word je ongesteld en ontwikkel je je seksualiteit. Goede voorlichting kan meisjes helpen hun grenzen te bepalen. Every-body is een minimagazine dat verspreid wordt in tampon- en maandverbandverpakkingen. Ook is er een app met menstruatiekalender en een forum.

The Shocking Truth
Nonstopcollective

Met een shockerende campagne voor de fictieve website scholierensekswerk.nl worden bezoekers naar een nieuw meldplatform gelokt, gericht op het herkennen van signalen van seksuele uitbuiting. Met een slim ontwerp verlaagt het de drempel om melding te maken en kunnen slachtoffers worden voorkomen.

Penisdialogen
Circus Engelbregt

Als mannen met elkaar in gesprek gaan over seksualiteit kunnen de normen over het stellen van grenzen en het herkennen van signalen van uitbuiting breder geaccepteerd worden. De dialoog wordt gevoerd op bijeenkomsten en een digitaal platform. Het speciaalbier Mannenpraat wordt uitgebracht als ijsbreker. De verpakking van een 'sexpack' staat vol met spelregels en oneliners.

Schaamstreken
Design for Humanity

Als kinderen op jonge leeftijd leren wat wel en niet normaal is in seksueel en relationeel gedrag, is de kans kleiner dat zij in een situatie van uitbuiting terecht zullen komen. Schaamstreken is een Instagram-serie voor jongeren van 10-14 jaar oud die seksuele educatie met de online belevingswereld van het kind verweeft. Iedere week kunnen volgers een nieuw seksualiteit-mysterie oplossen: een schaamstreek.