Tekst Steven Beek
Foto Loes van der Meer

"Omdat vrachtwagenchauffeurs zich in hun hoge cabine onbespied wanen, zijn ze vaak verbaasd wanneer ze worden beboet voor telefoongebruik achter het stuur," vertelt Achilles Damen, officier van justitie bij het landelijk verkeersparket. "Dan legt de agent uit dat de touringcar die ze net hebben ingehaald van de politie was, en dat waarnemers in de bus strafbare afleiding hebben geconstateerd."

De controle per touringcar is een initiatief van de politie Oost-Nederland. Waarnemers zitten in de touringcar hoog genoeg om de cabine van de vrachtwagen in te kijken. Zij geven een overtreding door aan meerijdende politievoertuigen, waarna de appende chauffeur staande wordt gehouden. De vorige keer dat de touringcarcontrole plaatsvond, in oktober 2018, zijn er in drie dagen meer dan 600 boetes uitgedeeld.

"Doden en gewonden in het verkeer hebben een grote maatschappelijke impact"

In een recente pilot van politie en OM worden chauffeurs gecontroleerd door een intelligente camera, die handheld gebruik van een telefoon kan constateren. Toch zal ook de touringcar in gebruik blijven, omdat uit onderzoek blijkt dat een boete die op de mat valt minder effectief het gedrag beïnvloedt dan een persoonlijke staandehouding.

Hebben politie en OM niets beters te doen dan truckers pesten? "Natuurlijk kun je zeggen dat andere vormen van criminaliteit ernstiger zijn, maar doden en gewonden in het verkeer hebben een grote maatschappelijke impact. Daarom is het OM zo blij met dit initiatief." Dat afleiding achter het stuur een ernstige zaak is, zien zelfs de beboete chauffeurs wel in. "We horen van de mensen uit de aanhoudingsteams dat overtreders schuldbewust reageren: je hebt me, ik zat fout. Er is eigenlijk niemand geweest die het ontkent."